CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, December 14, 2008

MENGUBAT RINDU INI.......


Benarlah kata orang... sekali kita sudah bertamu ke rumahMu... maka rindu akan terus menghuni isi qalbi sampailah kita mati..... Di sini ku ingin kembali mengingati tarbiah hati dan detik-detik waktu yang pernah ku lalui bersama para hujjaj di Tanah Yang Suci milik Ilahi Rabbi...... Di sini ku akan kembali berdoa seperti di setiap hariku yang nyata untuk kembali bertamu ke rumahMu.... bukan sekali.... bahkan berkali-kali lagi ..... sampai aku mati....

Aku ingin kembali melihat Kaabah yang sesungguhnya di depan mata..... bertawaf dan bersai ..... bersolat dan berdoa di Masjidil Haram.... di Makam Ibrahim.... di Hijir Ismail..... berkumpul di Hari Arafah...... melontar dan menghina syaitan musuh paling asasi segala manusia dan jin di Tiga Jamrah..... aku ingin sekali memperolah Haji Yang Mabrur untuk menghapus segala dosaku sama ada besar atau kecil.... sama ada terang atau tersembunyi.... sama ada aku sedar atau tidak sedar....Astaghfirullah al-'Azim!.......

Ya Ilahi Rabbi..... alangkah indah dan bahagianya jika aku dapat kembali menyambut panggilan "Labbaik" itu dengan nyata dan praktikal seperti dahulu .. dengan segala Ganjaran yang Engkau sediakan di dalam Ibadat Haji ini.... Jangan sesekali wahai Rabbi.... menjawab "La Labbaik" kepadaku...... Jangan sesekali.... Jangan..... Jangan sesekali...... Kerana aku memang sangat-sangat ingin kembali lagi...... PadaMu ku pinta..... segala masa..... segala ruang.... segala upaya.....

Di penantian ini.... aku akan mendidik diri dan hati..... bersama segala insan... yang berhati dan berperasaan..... mendekatiMu saban waktu...... bersama buku-buku...... cerita-cerita...... kembali mengulangkaji sejarah.... dan segala cara..... Mendidik Iman dan cinta di dada ..... untuk jadi bekal bermusafir dan bertamu ke rumahMu....Amin ya Rabb!....

Labbaikallahuma Labbaik!...... Labbaika Lasyarika Laka Labbaik!!.....

RinduBaitullah di tiargi.....

0 comments: